Resepi Kentang Berlada

on Monday, August 15, 2016

Hari ni terlewat masuk dapur utk masak petang.. Jadinya nak masak yg simple tp sedap untuk anak2.. hi.. hi.. 🙊 Tengok kentang dah tau dah mesti dorang suka makan ni.. Guna lak inspire so senang la masak... Senang je, korang boleh cuba 😃

Bahan2nya ;
* 5 biji kentang (yg kuning tu lebih lemak & garing)
* 3 biji bawang besar
* 2 sudu besar cili sangai yg diblender
* 1/2 sudu besar minyak sapi
* 4 sudu besar minyak masak
* Garam 
* Gula

Kentang tu potong memanjang.. Lagi nipis lagi sedap sbb dia rangup.. Bawang besar potong kasar ye..

Guna Inspire Fryer utk goreng terus 5 biji kentang tu.. Senang, jimat masa.. Takde la nak goreng 3-4 kali guna kuali kecik hi.. hi.. 😅
A - Baru masuk kentang dalam fryer
B - Selepas beberapa minit dibiarkan dalam fryer kentang pun dah kecut sikit so kacau kan.. Kentang tu tak boleh nak kacau selalu sbb nnt patah.. Dengan inspire haba rata so tak perlu risau yg kentang tu hangit ke.. Kita biarkan aje sambil jenguk2 dari jauh.. Boleh la goreng ikan tepi tu sekali.. Sementara tunggu kentang & ikan masak sempat la kak lyn kemas rumah bagai hi.. hi.. I loike.. Jimat masa... 😘
C - Toskan kentang bila dah kuning macam ni.. Yang ni pun kak lyn kacau rata 3 kali je.. Tak kacau byk kali 😃

Keluarkan Inspire Wok pula...
D - Panaskan 4 sudu minyak masak + 1 sudu minyak sapi tadi.. Kalau nak sedap lagi gunakan butter iso minyak masak ye..
E - Layukan bawang tadi sehingga wangi @ mat saleh selalu kata 'caramalised'kan.. 
F - Tambah garam, gula & separuh cili kisar tadi.. Kacau rata 😃

G - Wangi je bau cili & bawang tu masukkan kentang tadi
H - Gaul kentang hingga wangi.. Perasakan kalau kurang.. Campurkan baki cili kering tadi.. (saya tak letak semua sbb cili kering kisar cepat hangit, jadi letak separuh2 supaya tak rasa hangit cili tu)
I - Gaul rata & tutup api.. Siap! :-D

Such a simple menu tp bagus utk galakkan anak makan sayuran..
Ikan goreng + tauge teppanyaki je pun dah sedap...
Kalau dah anak makan sampai bertambah nasi tu ok la kan? Hi.. hi.. :-D
Yang penting dapat gak masak utk anak sambil kemas rumah tu.. So berbaloi la ada inspire ni walaupun mahal.. 

Klik sini kalau anda berminat dengan Inspire Set ni ye :-D


Bekas Kuih Raya Tupperware - Counterpart (Sunsuria)

on Saturday, July 4, 2015


900ml Sunsuria Counterpart 
Kedap udara & kedap air jadi kuih raya kekal rangup..
Retail price : RM 90/2 units
Offer price : RM 68/2 units

Katalog April'15 - Tupperware & Nutrimetics

on Wednesday, April 15, 2015





























































Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Tupperware Kiosk Online! All Rights Reserved